Na první pohled je to prostě hromada rezavějícího plechu. Jenže to, co je pro laika jen nepříjemný problém, může pro experta znamenat cenný zdroj součástek a materiálů, které se dají recyklovat.
Přehled materiálů, které obsahuje běžný autovrak, skoro připomíná vybavení specializované hypermoderní laboratoře. Železo, ocel a hliník asi nikoho nepřekvapí, jenže auto ukrývá také mimořádně vzácné kovy jako je platina, palladium nebo rhodium a mnoho dalších materiálů, které je možné upravit a znovu využít.
Co je možné recyklovat
Auto je jednoduše pokladnice, ze které se dá čerpat mnoho užitečného, i když už nejezdí. Podmínkou je samozřejmě odborná recyklace. Pokud k ní dojde, nabídka materiálů, které se dají z vraku získat, je pestrá.
- Kovy: Nejčastěji se z vraků získávají ocel, železo, hliník, měď a zinek. Z akumulátorů je možné získat olovo.
- Pryž: Tu je možné získat především recyklací těsnění a pneumatik.
- Oleje: I když jsou použité, je možné je regenerovat.
- Katalyzátory: Zdroj vzácných kovů, zejména platiny, palladia a rhodia.
- Interiér: Je možné recyklovat plastové části.
Připadá vám, že je možné recyklovat v podstatě celé auto? Nejste daleko od pravdy. Musí se na to ale jít chytře. Zákon totiž zná dva způsoby, jak prodloužit život částí vyřazeného vozu. Jednak je tady „opětovné použití“. To znamená, že pokud je to možné, jsou díly, které jsou v dobrém stavu, odborně vymontovány a nabídnuty k prodeji jako díly náhradní.
To je samozřejmě ideální situace. Ne vždycky to ale jde. Části vozu mohou být třeba mechanicky poškozené nebo příliš poničené korozí. V takovém případě se přistupuje k jejich „opětovnému využití“. Tady už jde hlavně o záchranu maximálního množství materiálu. Obzvlášť vhodné jsou k recyklování kovy, které tvoří obvykle okolo 70 % hmotnosti vozidla.
Jak se dá z autovraku získat maximum
Autovrak je nutné odvést k ekologické likvidaci specializované firmě. Proč? Odpověď je jednoduchá. Protože je to zákonná povinnost. Je potřeba si uvědomit, že z pohledu zákona je autovrak nebezpečný odpad, a proto se s ním musí zacházet podle přísných pravidel.
Pro majitele může spolupráce s profesionální firmou ale přinést příjemné zisky. A to především díky zmiňovanému opětovnému použití. I když je automobil nepojízdný, může být zdrojem stále ještě hodnotných součástek. Jako náhradní díl se toho dá použít mnoho. Mezi ty nejcennější patří motor a jeho součásti, prodloužit život je možné ale i vnitřnímu vybavení včetně volantů a palubních desek, světlům, částem karoserie a řadě dalších částí vozidla.
Součástek, které se naopak podle legislativy znovu použít nedají, je jen pár. Jsou to systémy bezpečnostních pásů, airbagy, brzdové systémy a katalyzátory. Katalyzátory tak automaticky míří na materiálovou recyklaci. Ta se ale v případě katalyzátorů neobejde bez profesionální řemeslné práce. Pokud se totiž nedemontují ručně, vzácné kovy se z nich strojově oddělit nedají.